De organisatie van Winterland doet deze middag een beroep op de brandweer omdat het dak van de ijsbaan dreigt in te storten.
Door een flinke pak sneeuw beginnen de liggers van het dak ernstig door te buigen, waardoor de organisatie direct heeft besloten om de ijsbaan te sluiten. Men heeft al tijdens de eerste sneeuwval geprobeerd om de sneeuw vanaf de onderzijde van het, uit tentzeil bestaande, dak te krijgen maar dit is door het grote gewicht niet gelukt.
foto: Maickel Keijzers
De snelste oplossing was om via de hoogwerker met een straal hogedruk de sneeuw van het dak te spuiten. Ook dit was nog een hele klus aangezien het een dikke pak sneeuw betrof. Het eraf vegen met een bezem of stripper vanuit de hoogwerker was geen optie. Gelukkig stopte na enige tijd het sneeuwen wat de werkzaamheden toch wat makkelijker maakten.
foto: Maickel Keijzers
Na ruim 3,5 uur was alle sneeuw van het dak verwijderd. De hele klus veroorzaakte wat overlast voor het winkelend publiek, waarvan de meeste daarvoor wel begrip hadden. De organisatie laat de verhuurder van de tent komen om voor alle zekerheid te controleren of alles nog veilig genoeg is om de schaatsbaan weer te openen.
foto: Maickel Keijzers
Naar alle waarschijnlijkheid kan men hier morgen (zondag) weer schaatsen.
Op dinsdagavond 23 december was er een speciale oefenavond gepland. Deze was speciaal voor Toon van der Meijden, omdat hij ons op 1 januari om 10.00 uur (na ruim 30 jaar brandweerdienst) gaat verlaten. Hij wil graag zijn ‘laatste’ jaarwisseling nog dienst draaien.
foto: Maickel Keijzers
De laatste oefenavond
Op de laatste officiële oefenavond van Toon, op post Oss, ligt er op die avond een ‘normaal’ oefenrooster, waarbij Toon is ingedeeld als chauffeur op de 3131TS voor een oefening lagedruk.
Voor de korpsleden die niet zijn ingedeeld op de 3131TS is er ook een oefenindeling op diversen 'andere' locaties. Na de mededelingen vooraf aan de oefenavond, had de bevelvoerder van de eerste TS reeds te horen gekregen dat hij snel weg moest vanaf de kazerne.
Door het wat treuzelen van de anderen konden deze worden gebrieft over het scenario van deze avond. Ook deze personen wisten toen pas wat er ging gebeuren.
Hierna is iedereen snel naar loonwerkersbedrijf Gebroeders van den Brand aan de Beatrixweg 9 in Lithoijen/Teeffelen gegaan, waar in de middag een scenario is uitgezet.
Alle voertuigen waren nodig om de ruim vijftig personen op locatie te krijgen.
De oefening
Ondertussen is de bemanning van de 3131TS bezig met hun eigen ‘oefening’. Via de meldkamer brandweer is op verzoek van de oefenstaf de dienstdoende ploeg van Oss vertraagd gealarmeerd met als melding:
C-PLOEG OSS RUSTIG OPKOMEN > NACONTROLE BEDRIJFSPAND, BEVELVOERDER EERST CONTACT MKB.
De bevelvoerder meldt zich in via C2000 en wordt verzocht om naar de Beatrixweg 9 in Lithoijen/Teeffelen te gaan. Daar is een klein brandje geweest en de eigenaar het zijn twijfels of het wel goed uit is. Omdat de post Lith (zogenaamd) buitendienst staat is Oss de volgende TS in de kazerne volgorde tabel. De 3131TS is dus onderweg!
Ter plaatse staan alle voertuigen zo opgesteld dat deze niet zichtbaar zijn, en zit iedereen ondertussen binnen in de loods waar het scenario zich gaat afspelen.
Het scenario
Als de 3131TS aankomt wordt deze opgevangen door de eigenaar. De geeft aan dat er binnen in de loods een loader in brand staat, en dat er een opslag is van diversen materialen, machines en balen hooi.
foto: Maickel Keijzers
De bevelvoerder gaat hierop met aanvalsploeg naar binnen. Binnen enkele minuten geeft deze echter een noodkreet naar de pompbediende dat ze worden ingesloten door het vuur en dringend hulp nodig hebben.
foto: Maickel Keijzers
Toon neemt de leiding op zich en doet zijn adembescherming om. Met de tweede ploeg gaat hij naar binnen om als eerste de eigen collega’s te redden. Binnen hangt wat rook, is het donker en liggen er een zevental slachtoffers op de grond die allemaal netjes naar buiten worden gebracht.
Daarna wordt de loader geblust en kan men gaan ventileren.
Als het licht aangaat ziet Toon pas goed dat het hele korps binnen zit, met daar tussenin nog twee incidentschermen.
De postcommandant heeft in het kort zijn oefening geëvalueerd. Omdat er toch wel twijfels zijn of Toon nu geschikt is voor de brandweer of voor de FLO, moet er nog wat gebeuren.
foto: Maickel Keijzers
Alle slachtoffers hadden een enveloppe bij met hierin een letter. Toon heeft deze op de juiste volgorde weten te leggen, waarna hij de tekst PPMO FLO TEST kon lezen.
foto: Maickel Keijzers
Dat werd het tweede deel van zijn oefening. Omdat hij op vele oefeningen in zijn felrode overal loopt met op de achterkant ´TOON´ hebben we deze ook meegenomen en hem verzocht om deze aan te trekken. Toen de incidentschermen weg werden gezet werd de PPMO-FLO baan zichtbaar.
De FLO-PPMO baan
Compleet met ademlucht moest hij als eerste door een gang van 70 bij 70 cm kruipen van ongeveer vier meter lang (gemaakt van hooibalen).
Als tweede onderdeel een echt FLO onderdeel: sjoelen, maar dan met ademlucht op.
Daarna over de evenwichtsbalk door naar de slalom baan met paaltjes en een rood-wit lint op hoogte. Ook dat ging feilloos.
Hierna onder een balk doorkruipen op 50 cm hoogte, waar hij plat op zijn buik onderdoor dook.
Bij het volgende onderdeel een pallet (met daarop twee brandweer collega’s) aan een touw. Deze pallet moest hij drie meter verplaatsen (hier moesten we even bijspringen).
Het volgende onderdeel: een grote bal vanaf een afstand in een overmaatsvat gooien. Het koste enkele pogingen, maar ook dit lukte hem.
Ademlucht af en een potje rikken met de FLO-ers, wat hij heeft gewonnen.
Als laatste een ladder opstellen tegen een hoge stapel met hooibalen, waar hij boven onverwacht zijn vrouw Truus aantrof.
foto: Maickel Keijzers
Daarna hebben we de jurystaten bekeken die door de FLO-ers waren ingevuld.
Omdat er toch nog enige twijfel is hebben we besloten om de uitspraak te doen op 1 januari 2015, om 10.00 uur. Tot die tijd ‘mag hij nog mee’ op de uitruk.
Na het gezamenlijk opruimen zijn we naar de kazerne gegaan waar we met een hapje en een drankje de avond gezellig hebben voortgezet.
Bedankje
Langs deze weg: Toon ontzettend bedankt voor je geweldige inzet deze avond.
Op 13 maart 2015 is je echte afscheid met receptie, waar we je carrière de revue laten passeren.
Een woord van dank is hier zeker op zijn plaats voor loonwerkersbedrijf Gebroeders van den Brand, waar we erg gastvrij zijn ontvangen en van al hun faciliteiten gebruik mochten maken.
Video : Maickel Keijzers
Op vrijdag 28 november heeft post Oss de officiële post avond gehouden. Om half acht ging de zaal open waarna het rustig volstroomde met collega's en natuurlijk de partners.
Als eerste hebben we samen even terug gekeken naar het afgelopen jaar waar o.a. de wedstrijden, de PPMO, de vernieuwde repressie, post Noord en hebben we de organisatie de revue laten passeerden.
Verder een woord van dank naar elk lid van de post, maar ook zeker naar het thuisfront. Want bij de brandweer zitten we immers allemaal!
Daarna was het tijd voor het belangrijkste deel van de avond. Het huldigen van de jubilarissen en het uitreiken van de diploma's.
Dit jaar waren er vier jubilarissen die in de spotlights zijn gezet.
12,5 jaar dienstverband:
- Jeroen Nijs
25 jaar dienstverband:
- John dekker
- Johan Ulijn
30 jaar dienstverband:
- Toon van der Meiden
Na een korte pauze zijn we verder gegaan met het uitreiken van de diversen diploma's en certificaten:
Voertuigbediener:
- Daan van Workum
- Hans van Leeuwen
- John Brouwer
- Jeroen Nijs
- Johan Ulijn
- Ronald de Man
- Ronald Jongen
Oefenleider:
- Daan van Workum
- Willie Kocken
Chauffeur:
- Ron van de Ven
- Jeroen Pittens
- Roy Wittenberg
Bevelvoerder/brandmeester:
- Rob van Beers
Na het feliciteren is er door iedereen nog genoten van een klein warm- en koud buffet en zijn we allemaal nog even gezellig doorgegaan.
De jubilarissen :
V.l.n.r. : Toon v.d.Meijden (30 jaar), John Dekker (25 jaar), Johan Ulijn (25 jaar) en Jeroen Nijs (12,5 jaar)
De jubilarissen met echtgenotes
De jubilarissen en de geslaagden (voor zover aanwezig)
De jubilarissenen en de geslaagden met echtgenotes
Hier kunt u de speech van deze avond inzien. Open hier officiële speech.
Op de post Oss staan nu 2 nieuwe Volkswagen Polo's 1.4 TDI automaat (7DSG) comfortline bluemotion 66kw / 90pk als dienstauto voor Brandweer Brabant-Noord.
De Polo BlueMotion is de zuinigste uitvoering van de nieuwe Polo en tevens ook de zuinigste Polo ooit. En tevens een geringe Co2 uitstoot van slechts 82 gram/km. Maar dat is nog niet alles. Een nieuwe motor, een nieuw infotainmentsysteem, Mirrorlink, uitgebreide connectivity-mogelijkheden voor uw smartphone, nieuwe assistentiesystemen en nieuwe veiligheidsopties maken de Polo BlueMotion ook nog eens de meest innovatieve auto in z'n klasse.
De Polo's zijn verder nog van alle gemakken voorzien:
- Afscheidingsrek in de kofferbak
- Cruise Control
- Executive plus pakket
- Climatronic airco
- Alarm plus
- Mistlampen voor met bochtenverlichting
- Touchscreen radio inclusief usb, navigatie, telefoon, boordcomputer plus
- 4-seizoensbanden
- Veiligheid ABS / MCB / ESP / TLI / Hill-Hold / extra airbag pakket
- BPM-pakket (primaire striping, licht en geluid)
- Etc..
De Polo's zijn in de plaats gekomen van de 2 afgegeschreven Mercedes Vaneo's.