Op 12 april werden de vaardigheidstoetsen 112 gehouden te Liempde.
Post Liempde had een oefening uitgezet langs de A-2, waarbij een "liquidatie" in scene gezet was.
De TS moest uitrukken voor een autobrand op de parallelweg van de A-2.
Ter plaatse aangekomen staat een motorrijder bij de wagen en rijdt daarna snel weg op zijn motor. Er komt rook onder de auto uit. Bij de inspectie van het incident wordt duidelijk dat er een slang vanuit de uitlaat van de wagen in een luik onder de wagen gaat.
Dit luik geeft toegang tot de pompruimte van tunnel onder de A-2. Een ploeg wordt direct naar deze tunnel gedirigeerd om te onderzoeken wat er aan de hand is in de tunnel. Hier blijkt een wagen voor de toegangsdeur van de pompruimte te staan.
Met vereende krachten wordt de wagen weggeduwd en kan de deur geopend worden. Achter deze deur bevindt zich een slachtoffer van de "liquidatie".
Dit slachtoffer wordt snel uit de ruimte gehaald en overgedragen aan de inmiddels gearriveerde ambulance.
Bij verdere verkenning van de ruimte wordt er nog een luik aangetroffen.
Onder dit luik zit een 2de slachtoffer, welke met een ketting aan een rooster is geketend. Met een betonschaar kan de ketting doorgeknipt worden. Het slachtoffer kan nu uit de ruimte gered worden.
Ook het 2de slachtoffer kan overgedragen worden aan de ambulance. Het incident is onder controle en er kan begonnen worden met de nacontrole. Hierbij wordt in de achterbak van de wagen boven, een vat aangetroffen in de achterbak.
Aangezien het vat niet lek is, wordt het op zijn plaats gelaten en wordt het gehele incident overgedragen aan de politie. Hierna kan het incident worden geëvalueerd en kan men terugkeren naar de kazerne.
112 wedstrijd te Liempde 12 april 2014 from Ronald Jongen on Vimeo.
Op 5 april werden door post Vlijmen de vaardigheidstoetsen 112 georganiseerd. Post Oss was daar met 1 ploeg aanwezig om hun vaardigheden ten tonen bij deze toetsen.
Op de wielerbaan "De Heuvelen" in Nieuwenkuijk is een ongeval geënsceneerd. In een bocht van het circuit wordt er gekampeerd door diverse mensen. Een "dronken" automobilist rijdt over het circuit en vliegt uit de bocht. Hierdoor komt iemand onder de wagen en valt er een barbeque om.
Tevens wordt er een vouwwagen geraakt, waarin een baby ligt te slapen. Door de botsing dreigt de vouwwagen een de sloot in te glijden. De moeder zit, met brandwonden van de omgevallen barbeque, bij de vouwwagen om haar kind te redden.
De tankautospuit wordt gealarmeerd door een wielrennen die over de wielerbaan reed en het ongeval zag gebeuren. Hij fiets naar bewoond gebied en ziet daar de brandweerwagen staan en neemt deze mee naar het incident. De bevelvoerder moet onderweg de MKB informeren over het incident en de andere hulpdiensten ter plaatse krijgen, zonder dat ze weten waar ze heen gaan.
Ter plaatse aangekomen wordt de bemanning sterk gehinderd door "dronken" jeugd, welke wil voorkomen dat hun dronken maatje wordt opgepakt.
Nadat de politie is gearriveerd en de dronken jeugd is afgevoerd kan de hulpverlening goed opstarten.
De moeder en het kind worden uit de vouwwagen gehaald. De moeder wordt eerst met een water uit de TS gekoeld. Daarna wordt zij met haar kind overgedragen aan de inmiddels gearriveerde ambulance.
De wagen wordt gestabiliseerd, zodat het niet meer op het slachtoffer kan drukken.
De vuurhaard wordt door middel van een sproeischuimblusser geblust.
Als de auto helemaal goed is gestabiliseerd kan de automobilist uit de auto worden gehaald. De man wordt direct door de politie worden ingerekend, vanwege dronken rijden.
Het personeel van de ambulance kan nu het slachtoffer onder de wagen stabiliseren en de brandweer kan het incident verder onderzoeken en een plan van aanpak gaan maken. Er wordt besloten om de wagen met de spreider te lichten, zodat het slachtoffer vrij komt.
Nadat er voldoende stophout is wordt de wagen gelicht met behulp van de spreider.
Als de wagen voldoende hoog is en het geheel weer goed onderstopt is, kan het slachtoffer onder de wagen uit gehaald worden.
Nu het incident meester is kan er opgeruimd, geevalueerd en ingepakt worden.
PLAATS | NAAM KORPS | TECHNISCH TOTAAL | TOTAALSCORE |
1 * | BRW - GEMERT-BAKEL groep BAKEL - 2 | 926 | 1320 |
2 * | BRW - BRABANT NOORD groep ZEELAND | 896 | 1264 |
3 * | BRW - BRABANT NOORD groep SINT ANTHONIUS | 882 | 1262 |
4 | BRW - BRABANT NOORD groep LIEMPDE | 832 | 1208 |
5 | BRW - BRABANT NOORD groep BOEKEL - 2 | 828 | 1198 |
6 | BRW - BRABANT NOORD groep ERP | 846 | 1186 |
7 | BRW - BRABANT NOORD groep OSS - 2 | 798 | 1168 |
8 | BRW - BRABANT NOORD groep BERLICUM | 822 | 1167 |
9 | BRW - BRABANT NOORD groep HAAREN - 2 | 794 | 1162 |
10 | BRW - BRABANT NOORD groep GEC | 798 | 1156 |
Het jaar 2013 werd afgesloten met vele uitrukken. Evenals het begin van het nieuwe jaar.
Op 31 december begon net voor 10:00 uur de eerste melding binnen te komen. Op 1 januari 2013 stond de teller van de alarmeringen stil op 28 oproepen. Het aantal branden was nog veel groter, omdat er tijdens het rijden nog diverse meldingen direct aan de voertuigen gegeven werden.
Het betrof veelal buitenbranden die op een of andere manier gerelateerd waren aan vuurwerk of baldadigheid.
Met name in de vogelwijk was het heel onrustig met vele meldingen en blusacties.
In de Staringstraat brandde een auto volledig uit.
Bij diverse meldingen was er politie begeleiding aanwezig, maar er hebben zich geen ongeregeldheden voorgedaan.
Foto Charles Mallo
Foto Charles Mallo
Foto Charles Mallo
Foto Charles Mallo
Foto Charles Mallo
Op maandagavond 23 december komt er rond 22.48 uur op de meldkamer een melding binnen van een mogelijke brand bij aan autobedrijf aan de Galliërsweg 9 in Oss. Conform de procedure wordt hiervoor 1 tankautospuit (0331TS) gealarmeerd van de post Berghem. De meldkamer brandweer geeft bij de uitruk de informatie mee dat er mogelijk brand zou zijn, en dat de melder binnen knallen hoort. Verdere gegevens ontbreken nog.
De meldkamer krijgt om 22.53 uur nadere informatie van de melder dat er ± 30 auto’s binnen zouden kunnen staan. Hierop maakt de meldkamer er ‘uitslaand’ van waarop het systeem een tweede tankautospuit en een OVD alarmeert. Dit is de eerste tankautospuit van de post Oss centrum (3131TS). De bevelvoerder van Oss laat gelijk ook het redvoertuig (3151HW) alarmeren.
Als de eerste tankautospuit ter plaatse is komt er wat rook uit het pand naar buiten. Als de voertuigen uit Oss ter plaatse komen is er al behoorlijk wat rook uit het pand waarneembaar.
De bevelvoerders van de beide tankautospuiten verdelen het gebouw: de bemanning van de eerste tankautospuit is lage druk aan het afleggen, geassisteerd door de personeel/materieel wagen van de post Berghem (0381PM). Deze nemen de zij- en achterkant van het gebouw. Ook worden er aan de zijkant deuren geopend en wat ramen ingeslagen om zicht te krijgen. Binnen is de warmte erg groot, maar er is nog geen zicht op een vuurhaard.
De bemanning van de tweede tankautospuit (3131TS) maakt lagedruk gereed aan de voorkant van het gebouw. Daar worden roldeuren geopend en een aantal ramen ingeslagen. Met het redvoertuig (3151HW) worden ook wat ramen ingeslagen op de eerste verdieping.
De inmiddels gearriveerde eigenaar geeft aan dat de loods vol staat met zo'n 30 a 40 auto’s en dat er diversen gasflessen binnen staan.
Een verkenning met warmtebeeldcamera geeft aan dat er in het pand een grote hitte zit. De rook die ondertussen aan alle kanten uit het gebouw komt is zo heet dat de bevelvoerder van de tweede tankautospuit het redvoertuig laat verplaatsen verder van het gebouw af. Ook doet hij het verzoek om 23.25 uur aan de OVD voor een derde tankautospuit om het redvoertuigen te kunnen voorzien van voldoende water. Hierop wordt de post Oss Noord gealarmeerd (3132TS). Tevens de opdracht dat er niemand meer naar binnen mag. In overleg gaat de bevelvoerder van de eerste tankautospuit deze ook laten verplaatsen.
De eerste ploeg van de 3131TS blijft met twee lagedruk stralen stand-by staan aan de voorkant. De tweede ploeg heeft ondertussen opdracht gekregen om een toegang te zoeken in het pand (wat er vast aanzit) aan de rechterzijde. Verkenning met de warmtebeeldcamera geeft aan dat er op de scheiding er veel warmte zit en dat er lichte rook is te zien. Hierop wordt er een tweede verdeelstuk gereedgemaakt vanaf de 3131TS. De ploeg heeft nog tijd om er een aantal gasflessen, waaronder acetyleen, veilig te stellen.
Ineens, binnen enkele seconden, staat het hele gebouw in lichterlaaie. Dit is precies wat de verwachting was omdat de rook (brandbare gassen) zo heet was geworden, dat deze is gaan ontbranden. Dit is bij de brandweer beter bekent als een Flashover (vlamoverslag).
(Flashover is een term in de brandbestrijding het explosief ontbranden van in een ruimte aanwezige gassen wordt aangeduid).
De officier van Dienst heeft ondertussen het nader bericht zeer grote brand gegeven. Er staan nu diversen stralen lagedruk op het gebouw, inclusief een torenstraal vanuit de hoogwerker. De enorme wind van windkracht 9 maakt het blussen er niet makkelijker op. De vlammen slaan door naar rechts en ook het deel waar de tweede ploeg van de 3131TS staat is binnen enkele minuten een uitslaande brand. De bevelvoerder haalt zijn eerste ploeg terug van de voorkant en zet zijn beide ploegen in om overslag naar het naastgelegen pand te voorkomen. Er wordt naast twee stralen lagedruk een waterkanon gereed gemaakt. Hiermee zet men een waterscherm op om het gebouw ernaast te beschermen. Dit gebouw zit vol met een opslag van textiel. Een deel van een exploderende gasfles komt voor het pand op de straat terecht.
Ondertussen komen er meerdere tankautospuiten ter plaatse (2741TS, 2413TS, 3431TS), de waterwagen (0069TW) met 17.000 later water en is het grootwater transport zijn slangen vanaf de Hazenakkervijver aan het uitrijden. Deze tankautospuiten nemen de achter- en rechterzijkant voor hun deel. Omdat het onverantwoord is om tussen de twee gebouwen door te lopen (smalle gang van 120m meter lang) worden er stralen vanaf het dak ingezet om dit gebouw te beschermen. Dit valt niet mee omdat men tegen de wind in moet blussen.
De post Oss beschikt ook nog over een schuimbluscontainer. Deze is ter plaatse gekomen en is met zijn kanon ingezet naast het waterkanon van de 3131TS om de overslag naar het gebouw ernaast te voorkomen. Ondertussen staan er op alle hoeken voldoende stralen in dat het is gelukt om de brand onder controle te krijgen.
Meetploegen van Grave en Oss hebben in opdracht van de Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS) metingen uitgevoerd. De rook is enige tijd laag blijven hangen, maar aangezien dat het een industrieterrein is was er geen noodzaak om panden te gaan ontruimen.
Vanaf dat moment was het alleen nog maar de taak om de brand in de perken te houden en zoveel mogelijk proberen af te blussen. Om alles goed uit te krijgen was er een kraan noodzakelijk om alles uit elkaar te halen. Dit zou men de volgende dag doen omdat dit veel veiliger is bij daglicht.
Er is afgeschaald en er is een extra TS gealarmeerd om het object te bewaken en oplaaiende vuurtjes af te blussen. De post Berghem is de volgende dag nog terug geweest voor nabluswerkzaamheden.
Ingezette voertuigen:
- 0331TS Berghem
- 3131TS Oss
- 0093OVD District 3
- 3151HW Oss
- 0381PM Berghem
- 3132TS Oss
- 0068SLH WTS Schaijk
- 0069TW Uden
- 0083HA Oss
- 0084HA Schaijk
- 0085HA Veghel
- 0089ABH Oss
- 0099COH Veghel
- 2741TS Nistelrode
- 3171HV Oss
- 0021AGS Regio BN
- 0097HOD Regio BN
- 3381PM Zeeland
- 0066SBH Wanroij
- 0086HA Wanroij
- 0088KA Erp
- 3431TS Schaijk
- 1731TS Heesch
- 3181PM Oss Meetploeg
- 0087HA Oss
- 1381PM Grave Meetploeg
- 4181PM Erp Verzorging
- 2531TS Megen
- 3331TS Zeeland
- 2471HV Rosmalen
- Politie
- GGD Ambulance
- Gemeente Oss
Foto : Hennie Bunthof