Facebook brw Oss

Spoorwegongeval 11 mei 2015

Op 11 mei 2015, net voor 16.00 uur wil de machinist op het rangeerspoor in Oss enkele wagons aankoppelen. De wagons zijn gelost aan de haven en worden vanaf het rangeerstation naar de volgende bestemming gebracht. De machinist controleert de wagons en treft een plasje olie aan op het spoor.

Volgens de procedures meldt hij dit aan de verkeersleiding van de NS. De verkeersleiding alarmeert hierop de brandweer voor een TIS 4.1 melding. Dit is een Trein Incident Scenario van een klein ongeval met een gevaarlijke stof. Conform de procedure, wordt hierop gelijk volgens de GRIP 1 procedure opgestart. Hiervoor wordt post Oss gealarmeerd met een tankautospuit en een hulpverleningsvoertuig. Tevens worden diverse staf-officieren gealarmeerd van politie, brandweer en GGD. Ook het incidentteam van Prorail is gealarmeerd en onderweg.

 

Al snel is duidelijk dat het gaat om de wagons welke regelmatig op het rangeerspoor staan. Deze wagons met zware stookolie worden naar de haven van Oss gebracht om daar overgepompt te worden in een schip. Daarna komen de lege wagons terug naar het rangeerspoor om weer opgehaald te worden. Het ging bij dit incident om lege wagons, waarbij onder 1 wagon een klein plasje olie lag.

 

De olie is mogelijk door het hete weer en de zon wat vloeibaarder geworden en uit een stuk isolatie gelopen.

Er is een absorptie materiaal op de olie gegooid en er is een bakje onder de lekkage gezet. Via de verkeersleiding was ondertussen al de bevestiging gekomen dat het inderdaad om lege wagens ging welke geladen waren geweest met stookolie.

 

Nadat alles goed gecontroleerd is wordt ook al snel teruggeschaald naar GRIP 0, wat inhoudt dat het incident lokaal afgehandt kan worden.

 

Als alles samen met Prorail is gecontroleerd en bevestigd kan worden dat het geheel veilig is, wordt het incident overgedragen aan Prorail. Zij zorgen voor het verwijderen van de wagon en de gemorste olie.

 

20150511 1

Foto van het lek