Oss, 14 mei 2016: Op zaterdag 14 mei 2016 organiseerde Jeugdbrandweer Brabant-Noord, post Oss, de kwalificatiewedstrijden in het klassement ‘Aspiranten Lagedruk’ voor de jeugdbrandweer.
24 ploegen hebben deze dag op twee verschillende banen om een plaatsje in de halve finale in Hoogezand-Sappemeer en de kwartfinale in Goirle gestreden.
De organisatie van de jeugdbandweerwedstrijden in 2016 heeft dit jaar een extra feestelijk tintje, omdat de jeugdbrandweer van post Oss dit jaar haar 12,5 jarig bestaan viert. Mede daarom mocht Jeugdbrandweer Brabant-Noord, post Oss, deze keer één van de voorronden organiseren.
Baan 1
Bij Heesen Yachts brak deze dag maar liefst twaalf keer brand uit. De gealarmeerde jeugdbrandweerkorpsen rukten uit voor een binnenbrand bij Heesen Yachts aan de Rijnstraat 9b, te Oss. Bij navraag aan de meldkamer brandweer (MKB) bleek dat de brand was gemeld door een passant die rook uit het pand zag komen, en dat het zou gaan om een werkplaats waarin roestvaststaal vervaardigd wordt tot allerhande producten die benodigd zijn voor de scheepsbouw.
Na het uitvragen van de MKB, waarvoor alle ploegen maximaal twee minuten kregen, startte de ploegen met hun inzet.
Het zwaartepunt van deze baan lag voor de ploegen vooral op de eigen veiligheid – men was immers uitgerukt naar een brand in een werkplaats, waarbij de werkplaats op zichzelf al een aantal risico’s met zich mee kan brengen – en specifiek voor de bevelvoerders stond de kubusgedachte gedachte centraal.
Wanneer de ploegen een juiste verkenning uitvoerden, stuitte zij op een vuurhaard met een doorslag naar het naastgelegen vertrek. Door de aanvalsploeg de eerste straal lagedruk vanaf het verdeelstuk af te laten leggen op de vuurhaard kon de waterploeg vervolgens, onder dekking van de eerste straal lagedruk, de doorslag bereiken.
Als op zowel de vuurhaard als de doorslag de stralen waren ingezet, kon er worden aangevangen met afblussen, waarna het sein ‘brand meester’ kon worden gegeven. Zodra er was afgeblust, was het aan de bevelvoerders om nog de nodige nazorg te regelen zoals ventileren, het ter plaatse vragen van Salvage en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (voorheen arbeidsinspectie).
Nadat het opruimen van beide stralen lagedruk én het commando ‘opruimen’ was gegeven, dienden alle ploegen hun materialen over de finishstreep te verplaatsen zodat de werktijd kon worden gestopt.
Baan 2
Ook bij Agrifirm was er het nodige loos deze dag. De 12 deelnemende ploegen werden hier gealarmeerd voor een automatisch brandalarm aan de Waalkade 33 te Oss. Bij de MKB ontbrak verdere informatie omtrent de brand, maar zij konden de ploegen wel vertellen dat het zou gaan om een melder in een werkplaats.
Bij deze inzet lag het zwaartepunt voor de ploegen op het uitvoeren van een correcte verkenning waarbij zij rekening moesten houden met de nodige gevaren van een werkplaats.
Op de eerste bouwlaag troffen de ploegen een vuurhaard aan met een doorslag naar de tweede bouwlaag. Nadat de eerste straal lagedruk vanaf het verdeelstuk was ingezet door de aanvalsploeg, kon de waterploeg via een kooiladder de doorslag op de tweede bouwlaag bestrijden.
Zodra de bevelvoerder alle zijden van de kubus had veiliggesteld, konnen de seinen ‘afblussen’ en ‘brand meester’ worden gegeven. Ook bij deze baan was het van belang om, zoals op baan 1, de nodige nazorg te verlenen aan het einde van de inzet, waarna kon worden gestart met het inpakken en de race naar de finishstreep begon.
Woord van dank
Onze dank gaat uit naar Heesen Yachts en Agrifirm voor het beschikbaar stellen van de locatie en medewerking bij het organiseren van de jeugdbrandweerwedstrijden. Door beide bedrijven zijn wij met open armen ontvangen en werd de volledige medewerking verleend, waardoor deze dag niet alleen erg leuk was, maar ook nog eens ontzettend leerzaam!
Daarnaast willen wij Stichting Jeugdbrandweer Nederland bedanken voor de geleverde inspanningen in de aanloop naar de wedstrijddag en de wedstrijddag zelf. Als organiserend jeugdkorps hebben wij de samenwerking met de wedstrijdleiding, juryleden, coördinatoren en administratie als zeer prettig ervaren.
Een bijzonder woord van dank gaat naar de postleden, jeugdleden en FLO’ers van post Oss die deze dag mede hebben georganiseerd en tot een succes hebben weten te maken. Van ordonnansen tot veiligheidspersoneel, van uitrukpersoneel tot ontvangstcomité: Zonder jullie was dit niet gelukt!
Felicitaties gaan uit naar de posten die zich hebben weten te plaatsen voor de halve finale in Hoogezand-Sappermeer en de kwartfinale in Goirle.
Uitslag
Baan 1
Stand | Korps | Totale score | Geplaatst |
1 | Neder-Betuwe | 896 | Halve finale, Hoogezand-Sappermeer |
2 | Coevorden | 848 | Halve finale, Hoogezand-Sappermeer |
3 | Oud-Beijerland | 838 | Kwartfinale, Goirle |
4 | Halderberge | 836 | Kwartfinale, Goirle |
5 | Bussum | 820 | |
6 | Westerschouwen | 812 | |
7 | Vught | 804 | |
8 | Goirle | 760 | |
9 | Rijsenhout | 756 | |
10 | Gorinchem | 740 | |
11 | Helmond | 700 | |
12 | Bladel | 640 |
Baan 2
Stand | Korps | Totale score | Geplaatst |
1 | Hagestein | 938 | Halve finale, Hoogezand-Sappermeer |
2 | Halderberge | 824 | Halve finale, Hoogezand-Sappermeer |
3 | Gorinchem | 804 | Kwartfinale, Goirle |
4 | Goirle | 800 | Kwartfinale, Goirle |
5 | Gilze-Rijen | 772 | |
6 | Vught | 762 | |
7 | Buren | 648 | |
8 | Maarssen | 638 | |
9 | Lisserbroek | 626 | |
10 | Coevorden | 616 | |
11 | Harderwijk | 606 | |
12 | Amsterstreek | 596 |
Oss, 03 mei 2016: Na lang wachten en de vreselijke gedachte dat het niet meer door zou gaan, was er toch nog een laatste oefening voor Jos Geurts.
Jos heeft aangegeven om op 7 mei 2016 om 23:59:59 te stoppen met de brandweer. Op 8 mei wordt Jos 55 jaar en dit is altijd de leeftijd geweest voor brandweerlieden, om te stoppen.
Sinds enkele jaren mogen de brandweerlieden zelf bepalen wanneer ze stoppen, maar voor Jos is de leeftijd van 55 jaar nog steeds het moment.
Al enkele weken leefde Jos in onzekerheid wanneer de laatste officiële oefening voor hem georganiseerd zou worden. De week ervoor ging hij al netjes bij een andere collega, Willie Kocken, staan, omdat er ergens een gedachte zou zijn dat er 1 laatste oefening voor beide heren zou zijn. Dit was echter niet het geval en Jos werd vriendelijk verzocht om bij de rest van de collega's te gaan staan.
Na de oefening kreeg Jos te horen dat week erop geen oefening zou zijn, vanwege de mei-vakantie. Jos ontplofte bijna, maar natuurlijk was dit een afleidingsmanoeuvere "van eiges". Om in de termologie van Jos te blijven.
Van eiges dat Jos een laatste oefening krijgt, maar hij mocht het zelf niet weten.
Het plan was om Jos en zijn gezin thuis op te halen. Maar toen iedereen net op de kazerne was en de oefening zou starten, ging de pieper: "ALARM B-PLOEG OSS". Snel moest er een alternatief plan bedacht worden, want Jos zit in de B-ploeg en was op weg naar de kazerne. Bij de poort werd hij opgevangen en geblindeerd.
Geblindeerd werd Jos geholpen met zijn uitrukkleding en vervolgens werd hij in het voertuig gezet. Het oorspronkelijke plan werd verder doorgezet, met uitzondering van een geblindeerde Jos achterin. Eerst werd de familie van Jos opgehaald, met als laatste de familie aan de Kapelsingel, waar Jos woont.
Vanaf daar ging de rit naar de Witte Ruysheuvel. Bovenop de heuvel werd Jos ontvangen door zijn familie en collega's.
Nadat de blindering was afgenomen en Jos in de gaten kreeg waar hij was en wat de bedoeling was, werd hem door de postcommandant vertelt wat er die avond van hem verwacht werd.
Zijn vaardigheden op technisch en conditioneel vlak werden getest. In 2 masten waren de onderdelen van een fiets gehangen. Jos moest deze onderdelen met het aanwezige materiaal uit de masten halen en in elkaar zetten.
Jos liet hiervoor de hoogwerker afstempelen en vol goede moed ging hij aan de slag. De afstand werd uitgemeten en gelukkig kon hij constateren dat dit een te overbruggen afstand was. Het denken was nog beetje vertroebeld door het dragen van de verduisteringsbril.
Vervolgens na Jos plaats in de korf van de hoogwerker, maar hij werd terecht gewezen door de chauffeur dat hij geen valbeveiliging aan had. Hierna werd Jos weer door de collega's geholpen om zich aan te kleden.
Na de laatste instructie ontvangen te hebben, ging Jos aan de slag. En, zoals het een goede dieselmotor betaamd, kwam Jos langzaam maar zeker op gang.
Behendig werden de materialen uit de eerste mast gehaald en in de korf gedeponeerd. Daarna werd de hoogwerker ingepakt en verplaatst om naar de tweede mast te gaan.
Ook hier ging het snel richting de materialen en ook deze werden netjes in de korf gelegd. Daarmee waren alle materialen van de fiets in bezit van Jos.
Nu moesten deze materialen in elkaar gezet worden, maar dit mocht niet met de materialen van de brandweer.
In een bak met water lag een stalen kastje met gereedschap, waarmee de fiets in elkaar gezet kon worden. Enige hindernis hierbij was dat de bak in brand stond.
Jos bluste de bak snel en vakkundig, om zo de kast met gereedschap uit het water te kunnen halen.
Het stalen kastje zat op slot en was geheel van dikwandig staal. Om dit kastje open te krijgen stond er een snijbrander klaar.
De snijbrander werd goed bekeken en ingesteld, zodat het kastje open gesneden kon worden.
Als volleert vonkentrekker lukte het Jos toch om met dit grove materiaal een snee te maken in het kastje. Na het snijden was de deksel nog niet helemaal los, maar dit lukt daarna op zijn Jossies uitstekend. Met voorhamer en koevoet werd er snel een einde gemaakt aan het kassie. Hierna viel het klepje open en had Jos voldoende gereedschap om zijn volgende taak te volbrengen.
Als amateur fietser en onderhoudsman van het eigen materiaal was het een peuleschil om de fiets in elkaar te zetten. Hierbij werd hij veelvuldig "geholpen" door de collega's die hem voor waren gegaan.
Toen de fiets inzet gereed was, mocht Jos op de fiets op een uitgezet parcour fietsen. Hierbij moest hij onderweg enkele enveloppen oppikken, die hij nodig had bij de volgende opdracht.
Aangezien Jos al enkele malen heeft deelgenomen aan NK mountainbiken voor de brandweer, welke ook gehouden werden op de Witte Ruysheuvel, was dit geen enkel probleem voor hem. Snel en volleert, werd het parcour genomen en was de opdracht volbracht.
Bij het volgende onderdeel moest Jos ringsteken op de fiets. Op enkele pionnen waren rookworsten gelegd. De UNOX, de werkgever van Jos, rookworsten waren voorzien van een lusje en moesten al fietsend met een neonhaak opgepikt worden.
Zonder bril was dit toch een grotere opgave als gedacht, maar in het bekende tempo van Jos was het toch gelukt.
Als laatste opdracht moesten de grijze hersencellen nog aan het werk gezet worden. In de enveloppen zaten 23 letters, welke door Jos in de juiste volgorde gezet moesten worden.
Om het wat gemakkelijker te maken, werd de eerste letter goed gezet en mocht Jos in 2 gedeeltes de zin maken.
Na enig gepuzzel waren de eerste 3 letters goed gezet : "JOS HET WAS".
De rest van de zin kon iedereen al snel raden, maar Jos stond nog even te kijken wat dit was.
Jos heeft 2 woorden die veelvuldig gebruikt worden. Het eerste woord zijn eigenlijk 2 woorden, maar komen altijd als 1 woord uit Jos zijn mond : "VAN EIGES"
Het tweede woord werd in willekeurige volgorde vastgehouden door zijn collega's en toen het bekende lampje ging branden werd ook dit woord goed gezet : "SCHITTEREND".
JOS HET WAS SCHITTEREND, was de tekst die nu zichtbaar was geworden.
Hierna ging iedereen terug naar de kazerne om na te praten over de oefening. Jos zou Jos niet zijn als hij op de fiets terug ging. Het tempo waarin hij dit deed, was op zijn Jossies: supersnel.
Hij kwam niet veel later aan op de kazerne als de rest.
Later volgt nog een officiële afscheidsreceptie.
Oss, 26 april 2016; In verband met het naderende afscheid van Willie Kocken, is er een laatste oefening gehouden, waarin Willie kon laten zien dat hij een echte brandweerman is. Willie had al aangegeven dat hij vuur wilde zien tijdens deze oefening, dus dat is ook georganiseerd. Wel binnen alle redelijkheid, want het moet beheersbaar blijven.
35 jaar geleden is Willie begonnen bij de brandweer. Op 3 mei zou hij weer naar de jaarlijkse keuring moeten, maar hij vond het nu wel genoeg. Komende juli wordt Willie 62 jaar, maar dat is hem niet aan te zien. Ook de keuring zal helemaal geen probleem zijn, maar er komt een keer de tijd dat je moet stoppen.
Omdat je medisch goedgekeurd moet zijn om repressieve taken te mogen uitvoeren, en daarbij behorende oefeningen, kan Willie na 3 mei niet meer uitrukken en oefenen. Bij echt vuur hoort ook ademlucht, dus moest de laatste oefening plaatsvinden, voordat de geldigheid van de keuring verstreken was.
De oefening was gemakkelijk voor te bereiden en iedereen kon goed gebriefd worden, want Willie had zich afgemeld voor de oefening. Hij had een cursus op het bedrijf waar hij werkzaam is en kon zodoende niet aanwezig zijn.
Met Willie's werkgever, Heesen Yachts, was afgesproken dat wij Willie mochten "ontvoeren" uit de cursus. Omdat Willie toch graag nog naar de oefening wilde gaan, mislukte dit plan. De cursus was door Willie's toedoen sneller klaar en er moest een smoes verzonnen worden om hem op het bedrijf te houden. Gelukkig kwam er al snel enkele brandweerwagens aan, om Willie mee te nemen. Natuurlijk mocht Willie als chauffeur naar zijn laatste oefening rijden.
Aangekomen op het circuit New Seven Hills, kreeg Willie een korte uitleg wat er die avond van hem verwacht werd. Op het circuit voor de karts waren enkele kleine brandjes aangestoken. Dez moesten door Willie geblust worden.
Normaal is dit een fluitje van een cent, maar er waren enkele handicaps ingevoerd.
Zo moest er een speciale bril gedragen worden: Het zicht in deze bril is enigszins anders dan je gewend bent.
Het parcours moets met een speciale brandweerwagen afgelegd worden: een kinderbakfiets in brandweerkleuren. (Met dank aan Bas en Frits van Dinther)
Het af te leggen traject begon met een onderdeel van de jaarlijkse keuring: het lopen over een zigzag-balk. Uit veiligheidsoverweging is de zigzag met tape op de grond aangebracht, want Willie was geheel niet in staat om dit patroon te volgen. Hieruit kan opgemaakt worden dat het verstandig was om niet meer naar de keuring te gaan, want voor dit onderdeel was hij niet geslaagd.
Hierna kon plaats genomen worden op de bakfiets, om enkele emmers op te halen. De emmers konden gevuld worden met water vanuit een bak op het circuit.
Bij de eerste vuurkorf aangekomen, werd deze met grote voorzichtigheid geblust. Bang om water te verspillen, werd er, zoals het een goed brandweerman betaamd, met weinig water geblust.
Daarna weer op de bakfiets voor het volgende brandje. Een ware klus, want Willie is niet de kleinst van het korps en de bakfiets was niet al te groot.
Nadat alle vuurkorven geblust waren, klonk er een luide knal achter het clubhuis. De knal was afkomstig van een personenauto welke spontaan in brand was gevlogen.
Aan Willie de dankbare taak om de brandje te blussen.
Als laatste restte een laatste moeilijke taak voor Willie: puzzelen.
Hiervoor moest Willie alle zeilen bij zetten, want dit is niet bepaald zijn favoriete hobby. Zijn Ans werd erbij gehaald om hem te assisteren.
Samen konden ze de letters op zijn plaats leggen en daarop was te lezen : "EINDE OEFENING".
Daarna is er op de kazerne nog enige tijd nagesproken over Willie's lange carrieré.
Later dit jaar volgt nog de officiële afscheidsreceptie.
Ravenstein, 9 april 2016: In Ravenstein speelde de 2de wedstrijdploeg van Oss zijn wedstrijd 112.
Post Ravenstein had 2 banen voor de vaardigheidstoetsen uitgezet.
Post Oss, en ook alle andere deelnemers, kregen bij het begin de melding van een bedrijfsongeval in de kelder van een riool put.
Ter plaatse aangekomen, werden ze opgevangen door een persoon welke naast het ongeval in de tuin aan het werk was.
Hij vertelde waar het te doen was, maar kon verder geen informatie geven.
Bij verkenning werd een vrachtwagen met kraan aangetroffen, welke een dompelpomp in de kraan had hangen. De chauffeur vertelde dat zijn collega in de put was gevallen.
Terwijl de ploeg ene plan maakte om de man uit de kelder te halen, brak er, door een achtergelaten brander van dakdekkers, brand uit op het neven gelegen gebouwtje.
Hierop werd de aandacht verlegd naar de brand, om deze zo spoedig mogelijk te blussen. Nadat er een toegang tot het dak was gecreëerd, werd het vuurtje geblust.
Daarna kon door een trap in het gat te plaatsen, de man in de kelder bevrijdt worden.
Hierna was de situatie meester en kon er ingepakt worden.
's-avonds werden in Vidi Reo alle ploegen welkom geheten.
Hier vond de prijsuitreiking plaats en werd de deelnemende ploegen vertelt wat er eigenlijk van hun verwacht werd tijdens de wedstrijden.
De ploeg van Oss werd 8ste op hun baan.